Theses of the Department of Biochemistry

DepartmentYearCitation like
2017
1Berasategui, Aileen (2017). Conserved microbiota in a herbivorous beetle mediates the degradation of host plant defenses. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2Gablenz, Saskia (2017). Establishing a system to study the evolution of copper resistance in the great duckweed (Spirodela polyrhiza). (Master Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
3Höfer, Martin (2017). Charakterisierung der Wirkung von Kupferstress auf Spirodela polyrhiza hinsichtlich metabolischer und oxidativer Parameter. (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
4Müller, Andrea (2017). Untersuchung zur Verteilung und Biosynthese von phenolischen Glycosiden in Salicaceae. (Master Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Chemisch-Geowissenschaftliche Fakultät.
5Schwarzkopf, Alexander (2017). Electrophysiological localization of plant factors affecting pea aphid (Acyrthosiphon pisum) compatibility to host and non-host plants. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
6Secinti, Selina (2017). Detoxification mechanisms of indolyl-3-methyl glucosinolate and ist hydrolysis products in Spodoptera littoralis. (Master Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
7Seibel, Elena (2017). Characterization of UDP-glycosyltransferases responsible for benzoxazinoid detoxification in Spodoptera frugiperda. (Master Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Chemisch-Geowissenschaftliche Fakultät.
2016
1Böhme, Niklas (2016). Developing a method to investigate the role of flavonoids in UV protection in Spirodela polyrhiza. (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2Christoff Wouters, Felipe (2016). Detoxification and metabolism of maize benzoxazinoids by lepidopteran herbivores. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
3Fernandez de Bobadilla, Maria Teresa (2016). Do caterpillars prefer rust-infected leaves?. (Master Thesis), Wageningen University.
4Handrick, Vinzenz (2016). Biosynthesis and biological relevance of herbivore-induced nitrogenous defense compounds in maize. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
5Lackus, Nathalie (2016). Untersuchung der Salicylaldehyd-Biosynthese und Identifizierung von Herbivorie-induzierten Abwehrstoffen in Pappelwurzeln. (Master Thesis), Universität Hohenheim Stuttgart-Hohenheim, Institut für Botanik.
6Lang, Chenyong (2016). The influence of compartmentalization on plant isoprenoid biosynthesis. (PhD Thesis), Jilin University Changchun, China, College of Plant Sciences.
7Sorg, Anna (2016). Charakterisierung der Isopentenyldiphosphat-Isomerase sowie Herstellung und Verifikation von transgenen Linien in Populus canescens. (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2015
1Huber, Meret (2015). Latex secondary metabolites in the common dandelion - Their composition, function and evolution in root herbivore defense. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2Kalthoff, Elias (2015). Cyanogenic Glycosides in Zea mays. (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
3Lackner, Sandra (2015). Volatile mediated communication in black poplar trees. (Master Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch Pharmazeutische Fakultät.
4Lüthy, Katharina (2015). Wie sich der Maikäfer-Engerling gegen die toxischen Abwehrstoffe des Löwenzahns wehrt. (Bachelor Thesis), Hochschule Weihenstephan-Triesdorf, Bioprozessinformatik.
5Paulmann, Maria (2015). The effect of Myzus persicae infestation on the 2-C-methyl-D-erythritol-4-phosphate (MEP) pathway in Arabidopsis thaliana. (Master Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
6Riedel, Alexander (2015). Heterologe Expression und Charakterisierung der Substratspezifität von beta-Glucosidasen der Maikäferlarve (Melolontha melolontha). (Bachelor Thesis), Ernst-Abbe-Hochschule Jena, Fachbereich Medizintechnik/Biotechnologie.
7Vosteen, Ilka (2015). Searching behavior of aphid natural enemies and ist implications for host-race maintenance in the pea aphid complex. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-University Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2014
1Alsleben, Marcel (2014). Untersuchung der Biosynthese von Phenolen und Terpenen in borkenkäferresistenten Fichten aus dem Böhmerwald. (Bachelor Thesis), Fachhochschule Jena, Fachbereich Medizintechnik/ Biotechnologie.
2Asbach, Julia (2014). The molecular regulation of terpene polymorphism in Thymus vulgaris. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
3Boeckler, Andreas (2014). Phenolics in black poplar (Populus nigra) - patterns of abundance and processing in herbivores. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
4Büchel, Kerstin (2014). How elms respond to insects egg deposition: Investigation of an ecological phenomenon by chemical and molecular approaches. (PhD Thesis), Freie Universität Berlin, Angewandte Zoologie und Ökologie der Tiere.
5Clavijo McCormick, Andrea Liliana (2014). The role of herbivore induced volatiles in direct and indirect defense of poplar trees. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
6Eberl, Franziska (2014). Volatile emission from Populus nigra in response to herbivory and pathogen attack. (Master Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
7Fantaye, Chalie Assefa (2014). The roles of plant sesquiterpenes in defense against biotic and abiotic stresses. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
8Feibicke, Peter (2014). Priming in Populus nigra. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Chemisch-Geowissenschaftliche Fakultät.
9Hempel, Peter (2014). Charakterisierung und Regulation der potentiellen DIMBOA-Glc O-Methyltransferasen BX10e, BX10f und BX10g. (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
10Irmisch, Sandra (2014). The molecular basis of herbivore-induced volatile formation in poplar. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
11Jirschitzka, Jan (2014). The final steps of cocaine biosynthesis in the Erythroxylaceae provide insight into the biochemistry, physiology and evolution of tropane alkaloid biosynthesis. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
12Küssau, Tanja (2014). Isolation und Charakterisierung der Isoprensynthase aus Pappel und Fichte. (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
13Meyer, Nils (2014). Molecular elucidation of the targets and effects of plant glucosinolate-derived isothiocyonates in insect herbivores. (Master Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Chemisch-Geowissenschaftliche Fakultät.
14Müller, Andrea (2014). Charakterisierung von Diterpensynthasen der Westlichen Balsam-Pappel (Populus trichocarpa). (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
15Nagel, Raimund (2014). The regulatory function of isoprenyl diphosphate synthases in terpene biosynthesis. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
16Schirmer, Stefanie (2014). Die Rolle der vaskulären und volatilen Signalleitung in der Schwarzpappel als Reaktion auf Herbivoriebefall. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-University Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
17Schmidt, Christiane (2014). Isolierung und Charakterisierung der Isopentenyldiphosphat-Isomerase aus Grau-Pappel (Populus canescens) und Fichte (Picea abies). (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
18Schömberg, Fritz (2014). Charakterisierung von Kaffeesäure O-Methyltransferasen aus der Fichte. (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
19Secinti, Selina (2014). Abwehrstoffe in Zea mays - Charakterisierung von Enzymen der DIM2BOA-Glc Biosynthese. (Bachelor Thesis), Ernst-Abbe-Fachhochschule Jena, FB Medizintechnik/Biotechnologie.
20Zeltner, Philipp (2014). Identifizierung und Charakterisierung von aldoximproduzierenden P450-Enzymen in Mais. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2013
1Dolke, Franziska (2013). Synthesis of labeled putrescine and putrescine derivatives. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2Elsner, Stefan (2013). Biochemische Charakterisierung von Isoprenyldiphosphat-Synthasen in Insekten. (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
3Günther, Jan (2013). Die Rolle von Nitrilasen in der herbivor-induzierten Biosynthese von 2-Phenylethanol in Populus trichocarpa. (Master Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
4Seyfarth, Susanne (2013). Der Aminosäure- und Zuckergehalt von Pflanzen in Abhängigkeit vom Blattlausbefall. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2012
1Bertermann, Laura (2012). Die Variabilität der durch Herbivoren induzierten Duftstoff-Emission von nordamerikanischen Mais-Inzucht-Linien. (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch Pharmazeutische Fakultät.
2Floßmann, Tom (2012). Vergleichende Analyse von Enzymen der Terpenoidbiosynthese aus Erythroxylum coca und Ulmus minor - Isolierung und Charakterisierung von Isoprenyldiphosphatsynthasen und Terpensynthasen. (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
3Köhler, Sarah (2012). Klonierung und Expression einer putativen Geranyllinalool-Synthase der Pappel. (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch Pharmazeutische Fakultät.
4Lackner, Sandra (2012). Herbivor-induzierte Emission von Duftstoffen bei der Schwarzpappel (Populus nigra) unter Freilandbedingungen. (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch Pharmazeutische Fakultät.
5Lenk, Claudia (2012). Identification of regulatory factors in the signal transduction pathway in herbivore-induced maize. (PhD Thesis), Martin-Luther-Universität Halle.
6Petersen, Nora (2012). Characterization of the prenyltransferase gene family in Populus trichocarpa. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
7Schulz, Marie (2012). Untersuchungen von Terpenoidprofilen verschiedener Handelskamillen. (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-University Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
8Schwieger, Sarah (2012). Die durch Arbuskuläre Mykorrhiza induzierte Kommunikation und der Einfluss von Herbivorie auf die Duftstoffemission von Plantago lanceolata. (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch Pharmazeutische Fakultät.
2011
1Crocoll, Christoph (2011). Biosynthesis of the phenolic monoterpenes, thymol and carvacrol, by terpene synthases and cytochrome P450s in oregano and thyme. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2Hammerbacher, Almuth (2011). Biosynthesis of polyphenols in Norway spruce as a defense strategy against attack by the bark beetle associated fungus Ceratocystis polonica. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
3Kigathi, Rose (2011). Speaking in context: The effect of plant species diversity on emission of volatile organic compounds from Trifolium pratense (L.). (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
4Lämke, Jörn (2011). Phytohormones in Populus nigra. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
5Pardo-Torre, José (2011). Biosíntesis de la cocaína: estudio de la formación de un par cocaíne-ácido clorogénico en Erythroxylum coca. (Master Thesis), University Zaragoza.
6Reinhold, Carolina (2011). Der Einfluß von (E)-ß-Farnesen auf das Wirtswahlverhalten von Myzus persicae. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
7Schmidt, Gregor (2011). Cocaine synthase: Biochemical and molecular characterization. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
8Schramm, Katharina (2011). Isothiocyanate metabolism in generalist lepidopteran herbivores. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2010
1Fontana, Anna (2010). The roles of vegetative volatiles in plant defense and other interactions. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2Huang, Mengsu (2010). Molecular and functional analysis of volatile isoprenoids in Arabidopsis. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
3Jirschitzka, Jan (2010). Isolation and characterization of 2-carbonmethoxy-3-tropinone reductase from Erythroxylum coca. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
4Köpke, Diana (2010). Molecular characterization of pine response to insect egg deposition. (PhD Thesis), Freie Universität Berlin, Angewandte Zoologie und Ökologie der Tiere.
5Miehe-Steier, Annegret (2010). Der Einfluss von genetischer Identität, Licht und Nährstoffverfügbarkeit auf die Iridoidglykoside in Plantago lanceolata. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2009
1Mraja, Anne (2009). Analyse der Iridoidglykoside in Plantago lanceolata in einem Freilandexperiment. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2Nagel, Raimund (2009). Molekulare und analytische Charakterisierung von transgenen Picea glauca Sämlingen, die Prenyltransferasen als Schlüsselenzyme des Terpenmetabolismus überexprimieren. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
3Sanft, Juliane (2009). Molecular regulation of herbivore-induced defense in cotton (Gossypium hirsutum). (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2008
1Abel, Christian (2008). Chemical and molecular analysis of induced and constitutive volatile formation in Arabidopsis thaliana and A. lyrata. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2Boeckler, Andreas (2008). Induzierbare chemische Verteidigung von Pappeln. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
3Burow, Meike (2008). Molecular, biochemical, and ecological aspects of glucosinolate hydrolysis. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
4Gruner, Katrin (2008). Subcellular localization of benzoate: Coenzyme A ligases in plants. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
5Rosenberger, Daniel (2008). Untersuchung zur Funktion von Terpenen bei der Verteidigung von Pflanzen gegen Fraßfeinde. (Bachelor Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
6Vergara-Montalvo, Fredd (2008). Die ökologische Rolle der Glucosinolate als Pflanzenabwehrstoffe: ihre Wirksamkeit gegen Generalisten- und Speuialisten-Herbivoren. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
7Wrede, Jenny (2008). Isolation and functional characterization of benzyl-CoA: Hydroxy glucosinolate benzoyl transferase (HGBT) of Arabidopsis thaliana. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2007
1Degenhardt, Jörg (2007). The biosynthesis and ecological function of plant terpenes. (Habilitation), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2Lenk, Claudia (2007). Charakterisierung und Lokalisierung der (E)-ß-Caryophyllensynthase in Mais. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
3Zipfel, Christine (2007). The effect of Bt-transformation and various environmental factors on the volatile emission of maize: Potential influence on direct and indirect defense against herbivores. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2006
1Köpke, Sabrina (2006). Lokalisation der Herbivorie induzierter Terpenbiosynthese in Mais. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2Pastuschek, Jana (2006). Identifizierung und Charakterisierung einer Alkoholacyltransferase in Baumwolle (Gossypium hirsutum). (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
3Wächtler, Betty (2006). Molekulare Charakterisierung der IDS 1 aus Fichte (Picea abies) nach partiellem Aminosäureaustausch. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
4Zeneli, Gazmend (2006). The induced chemical defenses of Norway spruce[Picea abies (L) Karst.]: Ecological function and regulation. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2005
1Markert, Jana (2005). Biochemische Charakterisierung des nitril-spezifizierenden Proteins (NSP) aus dem kleinen Kohlweissling Pieris rapae. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2Müller, Rene (2005). Untersuchung der Effekte von Glucosinolathydrolyseprodukten auf Lepidopterenlarven. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
3Sebök, Stefan (2005). Einfluß von Aphis gossypii auf das Duftstoffspektrum von Gossypium hirsutum. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2004
1Crocoll, Christoph (2004). Identification and biochemical characterization of terpene synthases from Origanum vulgare L.. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2Gerth, Nadine (2004). Effects of structurally distinct glucosinolates of Arabidopsis on herbivory by generalist Lepidopterans. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
3Haupt, Ina (2004). Induzierte und konstitutive Emission von Terpenen in Arabidopsis thaliana. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
4Heidel-Fischer, Hanna (2004). Molecular analysis of Pinus sylvestris after induction by insect ovipositions. (Diploma Thesis), Freie Universität Berlin, Department of Biology, Chemistry and Pharmacy.
5Köllner, Tobias (2004). Molekulare und genetische Aspekte der Biosynthese von komplexen Sesquiterpengemischen in Mais. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
6Schnee, Christiane (2004). Terpene synthases and the regulation of herbivore-induced terpene emission in maize. (PhD Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2003
1Petri, Jana (2003). Spatial and temporal regulation of ß-glucuronidase expression directed by 5'-flanking regions of one deoxy-xylulose phosphate synthase and three monoterpene synthase genes in Arabidopsis thaliana. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2Witzel, Katja (2003). Vergleichende Studien zur Genexpression von Prenyltransferasen in Fichte (Picea abies). (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2001
1Völker, Manuela (2001). The glucosinolates of Eruca sativa (Brassicaceae): isolation, identification and physiology. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.
2000
1Vogel, Christine (2000). Biochemical comparison of the condensing enzyme in the formation of chain-elongated glucosinolates with an analog from primary metabolism. (Diploma Thesis), Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät.