Theses of the Department of Biochemistry

AbteilungJahrZitation wie
2014
1Alsleben, Marcel (2014). Untersuchung der Biosynthese von Phenolen und Terpenen in Borkenkäferresistenten Fichten aus dem Böhmerwald. Fachhochschule Jena, Fachbereich Medizintechnik/ Biotechnologie, Bachelor Thesis
2Büchel, Kerstin (2014). How elms respond to insects egg deposition: Investigation of an ecological phenomenon by chemical and molecular approaches. Freie Universität Berlin, Angewandte Zoologie und Ökologie der Tiere, PhD Thesis
3Clavijo McCormick, Andrea Liliana (2014). The role of herbivore induced volatiles in direct and indirect defense of poplar trees. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
4Eberl, Franziska (2014). Volatile emission from poplar after pathogen and herbivore infestation. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Master Thesis
5Feibicke, Peter (2014). Priming in Populus nigra. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Chemisch-Geowissenschaftliche Fakultät, Diploma Thesis
6Jirschitzka, Jan (2014). The final steps of cocaine biosynthesis in the Erythroxylaceae provide insight into the biochemistry, physiology and evolution of tropane alkaloid biosynthesis. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
7Meyer, Nils (2014). Molecular elucidation of the targets and effects of plant glucosinolate-derived isothiocyonates in insect herbivores. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Chemisch-Geowissenschaftliche Fakultät, Master Thesis
8Nagel, Raimund (2014). The regulatory function of isoprenyl diphosphate synthases in terpene biosynthesis. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
9Schirmer, Stefanie (2014). Die Rolle der vaskulären und volatilen Signalleitung in der Schwarzpappel als Reaktion auf Herbivoriebefall. Friedrich-Schiller-University Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
10Secinti, Selina (2014). Abwehrstoffe in Zea mays - Charakterisierung von Enzymen der DIM2BOA-Glc Biosynthese. Ernst-Abbe-Fachhochschule Jena, FB Medizintechnik/Biotechnologie, Bachelor Thesis
11Zeltner, Philipp (2014). Identifizierung und Charakterisierung von aldoximproduzierenden P450-Enzymen in Mais. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
2013
1Dolke, Franziska (2013). Synthesis of labeled putrescine and putrescine derivatives. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
2Elsner, Stefan (2013). Biochemische Charakterisierung von Isoprenyldiphosphat-Synthasen in Insekten. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Bachelor Thesis
3Günther, Jan (2013). Die Rolle von Nitrilasen in der herbivor-induzierten Biosynthese von 2-Phenylethanol in Populus trichocarpa. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Master Thesis
4Seyfarth, Susanne (2013). Der Aminosäure- und Zuckergehalt von Pflanzen in Abhängigkeit vom Blattlausbefall. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
2012
1Bertermann, Laura (2012). Die Variabilität der durch Herbivoren induzierten Duftstoff-Emission von nordamerikanischen Mais-Inzucht-Linien. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch Pharmazeutische Fakultät, Bachelor Thesis
2Floßmann, Tom (2012). Vergleichende Analyse von Enzymen der Terpenoidbiosynthese aus Erythroxylum coca und Ulmus minor - Isolierung und Charakterisierung von Isoprenyldiphosphatsynthasen und Terpensynthasen. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Bachelor Thesis
3Köhler, Sarah (2012). Klonierung und Expression einer putativen Geranyllinalool-Synthase der Pappel. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch Pharmazeutische Fakultät, Bachelor Thesis
4Lackner, Sandra (2012). Herbivor-induzierte Emission von Duftstoffen bei der Schwarzpappel (Populus nigra) unter Freilandbedingungen. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch Pharmazeutische Fakultät, Bachelor Thesis
5Lenk, Claudia (2012). Identification of regulatory factors in the signal transduction pathway in herbivore-induced maize. Martin-Luther-Universität Halle, PhD Thesis
6Petersen, Nora (2012). Characterization of the prenyltransferase gene family in Populus trichocarpa. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
7Schulz, Marie (2012). Untersuchungen von Terpenoidprofilen verschiedener Handelskamillen. Friedrich-Schiller-University Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Bachelor Thesis
8Schwieger, Sarah (2012). Die durch Arbuskuläre Mykorrhiza induzierte Kommunikation und der Einfluss von Herbivorie auf die Duftstoffemission von Plantago lanceolata. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch Pharmazeutische Fakultät, Bachelor Thesis
2011
1Crocoll, Christoph (2011). Biosynthesis of the phenolic monoterpenes, thymol and carvacrol, by terpene synthases and cytochrome P450s in oregano and thyme. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
2Hammerbacher, Almuth (2011). Biosynthesis of polyphenols in Norway spruce as a defense strategy against attack by the bark beetle associated fungus Ceratocystis polonica. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
3Kigathi, Rose (2011). Speaking in context: The effect of plant species diversity on emission of volatile organic compounds from Trifolium pratense (L.). Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
4Lämke, Jörn (2011). Phytohormones in Populus nigra. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
5Pardo-Torre, José (2011). Biosíntesis de la cocaína: estudio de la formación de un par cocaíne-ácido clorogénico en Erythroxylum coca. University Zaragoza, Master Thesis
6Reinhold, Carolina (2011). Der Einfluß von (E)-ß-Farnesen auf das Wirtswahlverhalten von Myzus persicae. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
7Schmidt, Gregor (2011). Cocaine synthase: Biochemical and molecular characterization. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
8Schramm, Katharina (2011). Isothiocyanate metabolism in generalist lepidopteran herbivores. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
2010
1Fontana, Anna (2010). The roles of vegetative volatiles in plant defense and other interactions. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
2Huang, Mengsu (2010). Molecular and functional analysis of volatile isoprenoids in Arabidopsis. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
3Jirschitzka, Jan (2010). Isolation and characterization of 2-carbonmethoxy-3-tropinone reductase from Erythroxylum coca. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
4Köpke, Diana (2010). Molecular characterization of pine response to insect egg deposition. Freie Universität Berlin, Angewandte Zoologie und Ökologie der Tiere, PhD Thesis
5Miehe-Steier, Annegret (2010). Der Einfluss von genetischer Identität, Licht und Nährstoffverfügbarkeit auf die Iridoidglykoside in Plantago lanceolata. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
2009
1Mraja, Anne (2009). Analyse der Iridoidglykoside in Plantago lanceolata in einem Freilandexperiment. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
2Nagel, Raimund (2009). Molekulare und analytische Charakterisierung von transgenen Picea glauca Sämlingen, die Prenyltransferasen als Schlüsselenzyme des Terpenmetabolismus überexprimieren. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
3Sanft, Juliane (2009). Molecular regulation of herbivore-induced defense in cotton (Gossypium hirsutum). Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
2008
1Abel, Christian (2008). Chemical and molecular analysis of induced and constitutive volatile formation in Arabidopsis thaliana and A. lyrata. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
2Boeckler, Andreas (2008). Induzierbare chemische Verteidigung von Pappeln. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
3Burow, Meike (2008). Molecular, biochemical, and ecological aspects of glucosinolate hydrolysis. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
4Gruner, Katrin (2008). Subcellular localization of benzoate: Coenzyme A ligases in plants. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
5Rosenberger, Daniel (2008). Untersuchung zur Funktion von Terpenen bei der Verteidigung von Pflanzen gegen Fraßfeinde. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Bachelor Thesis
6Vergara-Montalvo, Fredd (2008). Die ökologische Rolle der Glucosinolate als Pflanzenabwehrstoffe: ihre Wirksamkeit gegen Generalisten- und Speuialisten-Herbivoren. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
7Wrede, Jenny (2008). Isolation and functional characterization of benzyl-CoA: Hydroxy glucosinolate benzoyl transferase (HGBT) of Arabidopsis thaliana. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
2007
1Degenhardt, Jörg (2007). The biosynthesis and ecological function of plant terpenes. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Habilitation
2Lenk, Claudia (2007). Charakterisierung und Lokalisierung der (E)-ß-Caryophyllensynthase in Mais. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
3Zipfel, Christine (2007). The effect of Bt-transformation and various environmental factors on the volatile emission of maize: Potential influence on direct and indirect defense against herbivores. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
2006
1Köpke, Sabrina (2006). Lokalisation der Herbivorie induzierter Terpenbiosynthese in Mais. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
2Pastuschek, Jana (2006). Identifizierung und Charakterisierung einer Alkoholacyltransferase in Baumwolle (Gossypium hirsutum). Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
3Wächtler, Betty (2006). Molekulare Charakterisierung der IDS 1 aus Fichte (Picea abies) nach partiellem Aminosäureaustausch. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
4Zeneli, Gazmend (2006). The induced chemical defenses of Norway spruce[Picea abies (L) Karst.]: Ecological function and regulation. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
2005
1Markert, Jana (2005). Biochemische Charakterisierung des nitril-spezifizierenden Proteins (NSP) aus dem kleinen Kohlweissling Pieris rapae. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
2Müller, Rene (2005). Untersuchung der Effekte von Glucosinolathydrolyseprodukten auf Lepidopterenlarven. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
3Sebök, Stefan (2005). Einfluß von Aphis gossypii auf das Duftstoffspektrum von Gossypium hirsutum. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
2004
1Crocoll, Christoph (2004). Identification and biochemical characterization of terpene synthases from Origanum vulgare L.. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
2Gerth, Nadine (2004). Effects of structurally distinct glucosinolates of Arabidopsis on herbivory by generalist Lepidopterans. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
3Haupt, Ina (2004). Induzierte und konstitutive Emission von Terpenen in Arabidopsis thaliana. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
4Heidel-Fischer, Hanna (2004). Molecular analysis of Pinus sylvestris after induction by insect ovipositions. Freie Universität Berlin, Department of Biology, Chemistry and Pharmacy, Diploma Thesis
5Köllner, Tobias (2004). Molekulare und genetische Aspekte der Biosynthese von komplexen Sesquiterpengemischen in Mais. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
6Schnee, Christiane (2004). Terpene synthases and the regulation of herbivore-induced terpene emission in maize. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, PhD Thesis
2003
1Petri, Jana (2003). Spatial and temporal regulation of ß-glucuronidase expression directed by 5'-flanking regions of one deoxy-xylulose phosphate synthase and three monoterpene synthase genes in Arabidopsis thaliana. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
2Witzel, Katja (2003). Vergleichende Studien zur Genexpression von Prenyltransferasen in Fichte (Picea abies). Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
2001
1Völker, Manuela (2001). The glucosinolates of Eruca sativa (Brassicaceae): isolation, identification and physiology. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis
2000
1Vogel, Christine (2000). Biochemical comparison of the condensing enzyme in the formation of chain-elongated glucosinolates with an analog from primary metabolism. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Biologisch-Pharmazeutische Fakultät, Diploma Thesis